2021-04-22
från 209.00 kr
  • På lager.
  • banta hunden med carrier kyckling och ris

10 årig kastrerad mellanpudel. Ätit färskfoder i många år. Överviktig. artros. mage som reagerar på allt. med blodiga diareer. Kan inte äta veterinärernas bantarfoder. magen klarar inte av det. Svårt att motionera mera än promenader på grund av artrosen. Bra i magen med carrier lamm eller kyckling o en måltid med 3 mush bollar. Hur får jag honom att gå ner i vikt. Ger redan nu mycket mindre än han skulle ha . Alltid på jakt efter något ätbart.. Tacksam för råd.

Hej! Om du inte kan byta foder så är tyvärr enda sättet att minska mängden mat. Du kan t ex börja med att dra ned på nuvarande mängd mat med ca 1/4, dvs ge 3/4 av den mängd du ger nu. Om magen klarar det kan du möjligen prova att lägga till lite finrivna morötter (börja med ca 1/2 tsk per måltid och öka gradvis), det kan ibland hjälpa så att hunden känner sig lite mättare. Försök också att ge så lite annat än själva maten, om du inte redan gör det. Andra saker som kan hjälpa är t ex att använda sig av olika aktiveringsleksaker, t ex kan du stoppa in det uppblötta torrfodret eller mush-fodret i en kong, torrfoder kan hunden få i t ex en aktiveringsboll (titta t ex på trixies boll eller busters sofotcube), att behöva jobba lite för att få maten kan också hjälpa till att öka mättnadskänslan. Titta på den här länken för att se våra aktiveringsleksaker: https://vetzoo.se/hund/leksaker/stimulans Om din hund har gått upp i vikt på sistone utan att du ser någon egentlig orsak, kan det också vara en god idé att prata med veterinären om cushings sjukdom, det är en relativt vanlig sjukdom hos lite äldre pudlar, läs mer om sjukdomen här http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hormonsystemet/cushings-sjukdom-hund Jag hoppas att detta kan vara till hjälp!

Elin