Inga produkter hittades.

Crananidin - kristaller

Vår 4 åriga mellan pudel har ätit Royal Canins Urinary i över 6 mån nu. Sist vi var och undersökte urinet hade han inga kristaller (yess! :) ) men han hade blod och annat konstigt i urinet. Mängden blod är så lite att man inte kan se det med bara ögat. Ph var ganska högt, nämligen 8. (Förr på undersökning hade han 7 OCH kristaller, vilket vi tycker är konstigt.) Vi har nu bestämt med familjen att vår kära hund äntligen ska få äta barf igen. Eftersom att han måste, som från Urinary fodret, få något som gör urinet surare så har vi tänkt på Crananidin (eftersom att tranbär försurar och är bra för urinvägar). Men, det står att Crananidin bara är för hundar med urinvägsinfektion? Vår hund hade faktiskt sist i undersökningen lite bakterier i urinet. Veterinären pratade istället för urinvägsinfektion om prostata besvär och gav Tardak-sprutan. Kan man alltså ge Crananidin åt hund med för högt pH-värde och inte urinvägsinfektion? Om inte, så vad annat kan man ge? Tack!

Karin svarar

Hej Ja man kan ge Cananidin även om hunden inte har en urinvägsinfektion, som du skriver så sänker det bla pH i urinen. Men Royal Canins Urinary sänker inte bara pH i urinen utan sammansättningen motverkar ju uppkomst av kristaller också bl.a. genom att öka urinmängden och ha ett lågt magnesiuminnehåll vilket är minst lika viktigt. Så jag tycker inte ni skall byta foder utan att diskutera det med den veterinär som undersökt er hund. Risken är ju att kristallerna kommer tillbaka om ni byter foder och det låter ju inte riktigt som om det är under kontroll ännu. Hoppas detta var till hjälp!

Karin

Andra frågor om Crananidin