Inga produkter hittades.

Foder

Hej jag har en blandrastik på 2 år (Flat/Golden). Hon kliar sig ofta och mjällar har försökt med rek schampo men det verkar inte hjälpa. Hon äter ett spannmålsfritt foder. Är glad i mat och vi får hålla efter vikten. Finns det ngt foder som är speciellt bra för hud och päls? Gärna ett lightfoder. Tacksam för svar Mvh/Berith

Hej Berith! Det finns flera foder som är gjorda för hundar med känslig hud, du hittar dem på den här länken: https://vetzoo.se/hund/hundfoder/friskfoder#typ=hud-och-pals&kategori=hund.11&kategori=hundfoder.71&kategori=friskfoder.72 ett av dem är spannmålsfritt:https://vetzoo.se/hund/hundfoder/friskfoder#omrade=spannmalsfritt&typ=hud-och-pals&kategori=hund.11&kategori=hundfoder.71&kategori=friskfoder.72 Tyvärr saluför vi inte något lightfoder för känslig hud, ofta är det så att hudfodrena innehåller extra essentiella fettsyror och det gör att det kan bli ett lite högre kaloriinnehåll. Ett annat alternativ som du kan prova är att tillsätta extra omega 3 till din hunds nuvarandekost, det kan ibland hjälpa huden att komma bättre i balans, titta t ex på drbaddakys produkter: Dr. Baddaky Omega-3 1000 ml Dr. Baddaky Omega-3 Kapslar OBS! Du kan ev behöva minska fodermängden något om du ger tillskott med omega 3. Om detta inte hjälper eller om din hund kliar eller mjällar väldigt mycket så tror jag att det kan vara klokt att boka tid till veterinär som är duktig på hudproblem för att få hjälp, man kan då misstänka att det finns någon bakomliggande orsak till klådan och mjällen, t ex överkänslighet mot något i maten eller i omgivningen. Läs gärna artikeln om vanliga frågor och funderingar om hundfoder: https://vetzoo.se/artiklar/vanliga-fragor-och-funderingar-om-hundfoder samt artikeln som handlar om klåda: http://veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hudsjukdomar/klada-hos-hund och artikeln som handlar om allergi: http://drbaddaky.com/artiklar/kliande-hund-eller-katt-kan-det-vara-allergi/ Med vänlig hälsning

Elin