2024-02-01
från 249.00 kr
  • På lager.
  • curshings sjukdom

Hej ! Har en dvärgpinshet tik som är 11 år steriliserad och har curshings sjukdom samt något förhöjda levervärden . Är detta ett foder för henne ? Äter idag fodret för steriliserad . Vilket rekommenderar ni annars ? Mvh Sylvia

Hej! Om endast leverenzymerna är förhöjda (de som ofta heter ALAT och ALP) och gallsyrorna är normala, så brukar man inte rekommendera att ge speciell leverdiet till hunden (detta eftersom leverdieterna ofta ligger väldigt lågt i t ex protein, vilket inte är optimalt om hunden inte verkligen måste gå på leverdiet). Om man tror att levervärdena beror på Cushings sjukdom, så kan hunden ofta fortsätta att äta sitt vanliga foder (eventuellt kan man ge tillskott med något som är lite understödjande för levern, t ex Zentonil https://vetzoo.se/zentonil-advanced ). Ett annat alternativ som ofta rekommenderas är att man byter till ett lättsmält foder, t ex ett foder för känslig mage, eftersom det brukar vara snällt mot levern också. Fråga er behandlande veterinär vad som är bäst för er hund Exempel på lättsmälta foder är Royal Canins gastro intestinal https://vetzoo.se/veterinary-diets-dog-gastro-intestinal Hills i/d https://vetzoo.se/prescription-diet-canine-id-digestive-care Eukanubas intestinal https://vetzoo.se/veterinary-diet-intestinal-adult Specifics CID https://vetzoo.se/digestive-support-cid Med vänlig hälsning

Elin

Andra frågor om Royal Canin Veterinary Diets Dog Hepatic